Intervisie
Intervisie is een vorm van deskundigheidsbevordering waarbij werknemers een beroep doen op collega’s om mee te denken over vraagstukken waar zij tijdens hun werk tegenaan lopen.
Dit meedenken gebeurt door het gericht stellen van vragen en niet door het aandragen van oplossingen. Hierdoor komen de deelnemers van de intervisiegroep tot een betere analyse van de situatie. De ervaring leert dat men hiermee bovendien het vermogen vergroot om een probleem op verschillende manieren te onderzoeken en op te lossen.
De deelnemers krijgen door intervisie zicht op het ingebrachte probleem en leren om op alternatieve wijze te handelen.
Intervisie in teamverband is een methodiek die de persoonlijke en de deskundigheid van een heel team binnen een organisatie vergroot en ontwikkelt.
Intervisie helpt om medewerkers op een adequate manier met elkaar te laten communiceren, waardoor kennis makkelijker wordt gedeeld en samenwerking wordt bevorderd.
Hoe werkt intervisie?
Een intervisiegroep werkt gedurende een lagere periode samen, met minimaal 6 en maximaal 8 aantal vaste deelnemers. Om de 6 weken is er een bijeenkomst van 2 uur. Vooraf worden afspraken gemaakt over de spelregels, de doelstellingen en de werkwijze van intervisie. Binnen de setting is er sprake van gelijkwaardigheid.
Intervisie is een leermethode waarin werkproblemen systematisch worden aangepakt. Het eigen handelen staat hierin centraal.
Voorbeelden van kernvragen die hierbij aan de orde kunnen komen zijn:
Hoe ga ik om met een lastige klant?
Hoe ga ik om met werkdruk?
Hoe ga ik om met onwillige collega’s?
Hoe krijg ik mijn advies beter geaccepteerd?